seeh.

Beeldschermbrillen

FAQ

Hoe deskundig zijn de opticiens van Hans Anders?

Bij Hans Anders werken meer dan 350 gediplomeerde opticiens. Ze hebben niet alleen de juiste kennis, ervaring en goede apparatuur tot hun beschikking maar hebben ook hart voor de klanten. Zo wordt het verschil gemaakt. Dat maakt Hans Anders Zakelijk de juiste professionele partner.

Heb ik een bril nodig?

Twijfelt je medewerker of hij een bril nodig heeft? Voor een oogmeting kan hij gewoon binnenlopen bij één van onze winkels, hij hoeft daarvoor geen afspraak te maken. De oogmeting vindt plaats in een aantal stappen:

  • de huidige sterkte wordt bepaald
  • er vindt een objectieve oogmeting plaats
  • de verwachtingen worden in kaart gebracht
  • de oogheelkundige voorgeschiedenis wordt vastgestel
  • de gezichtsscherpte wordt in beeld gebracht
  • de nieuwe correctie wordt vastgesteld
  • de samenwerking tussen de ogen wordt bepaald
  • een sterkteadvies op maat wordt gegeven

Ik krijg hoofdpijn door mijn bril, hoe kan dat?

Heb je hoofdpijn tijdens het dragen van je bril? Het niet dragen van een bril, terwijl je wel een oogcorrectie nodig hebt, kan hoofdpijn veroorzaken doordat de ogen zich moeten inspannen. Het komt echter ook voor dat je juist hoofdpijn hebt tijdens het dragen van een bril. Soms is deze hoofdpijn van korte duur, maar een enkele keer duurt deze hoofdpijn langer. Dan is het zaak om te achterhalen waar deze hoofdpijn precies door veroorzaakt wordt. Hieronder lees je meer over enkele situaties en problemen met je bril die kunnen leiden tot hoofdpijn.

Hoofdpijn door gewenning aan een bril
Een eerste mogelijkheid is dat de gewenning aan een nieuwe bril tijdelijk hoofdpijn veroorzaakt. Als je ogen voor het eerst gecorrigeerd worden of als de oogcorrectie van je bril plotseling sterk gewijzigd wordt, kan het dragen van een bril in eerste instantie een apart gevoel geven. Deze gewenningsperiode en bijbehorende hoofdpijn zijn in de meeste gevallen van tijdelijke aard.

Overcorrectie
Hoofdpijn kan ook ontstaan als er een overcorrectie gemeten wordt. Dit kan bij bijziendheid, verziendheid of bij astigmatisme. In het geval van overcorrectie bij bijziendheid is de negatieve sterkte te groot. Hoewel iemand met bijziendheid met deze glazen beter kan zien dan zonder bril, moet de ooglens zich alsnog inspannen om scherp te zien. Bij verziendheid kan de sterkte van een brillenglas te positief zijn. Dit komt vooral voor bij leesbrillen. Wanneer de glassterkte te positief is, moet de tekst dichterbij worden gehouden om scherp te zien. Het dragen van een leesbril voor een beeldscherm dat verder staat dan de leesafstand van 40 centimeter – de afstand waar een leesbril op is berekend- zorgt eveneens voor een onscherp beeld. In beide gevallen moeten je ogen zich inspannen, wat hoofdpijn tot gevolg kan hebben.

Het meest voorkomende ‘verkeerde’ brillenglas komt voor bij een oogmeting van iemand met astigmatisme, een cilindrische afwijking. Hierbij is er correctie nodig met twee verschillende sterktes door middel van een torisch glas. Als de glazen bij astigmatisme niet correct voelen en moeten worden aangepast, kan dit zorgen voor hoofdpijn. Om dit probleem te vermijden, zal men niet altijd de volledig juiste oogcorrectie geven, maar eerder wat minder sterk meten.

Brillenglas staat niet recht voor de pupil
Bij een slecht gecentreerde bril staat het middelpunt van het brillenglas niet recht voor de pupil. Dit heeft een prismatisch effect tot gevolg. Prisma’s zorgen voor een beeldverplaatsing. Hierdoor moeten de ogen zich inspannen om de beelden op elkaar te houden. Deze ooginspanning kan hoofdpijn veroorzaken. Hoe sterker de oogcorrectie, hoe erger het prisma effect, hoe zwaarder de hoofdpijn. Deze oorzaak van hoofdpijn door het dragen van een bril kan voorkomen worden als je een bril koopt die te groot is. Hoofdpijn kan daarnaast ontstaan als een bril niet goed is aangepast. Een bril kan te hoog staan, schuin, niet goed geïnclineerd of te vlak zijn. Zelfs als de glazen correct zijn gemonteerd moet je bril goed op je neus zitten.

Ontspiegelde of niet ontspiegelde glazen
Minder voorkomend maar toch ook een mogelijkheid van hoofdpijn kan te wijten zijn aan ontspiegelde of niet ontspiegelde glazen. Bij gewone brilglazen die niet zijn ontspiegeld, kan de reflectie op de glazen soms hinderlijk zijn. Ontspiegelde glazen beperken deze hinderlijke reflectie. De reflectie van het licht op je brilglazen kan na langdurig fixeren hoofdpijn geven. Wanneer er weinig reflectie op de glazen is, zal dit gevoel merkbaar beter zijn. Het is aan te raden om ontspiegelde brillenglazen te dragen als je je vaak in een (duistere) omgeving bevindt waar felle lampen aanwezig zijn, als je vaak ’s avonds autorijdt of vaak langdurig op een beeldscherm kijkt.

Multifocale glazen
Multifocale glazen corrigeren zowel bijziendheid als verziendheid. Dit heeft als voordeel dat je niet hoeft te wisselen tussen een bril voor veraf en een leesbril. Bovenin het glas zit de oogcorrectie voor veraf en onderin het glas is een correctie voor dichtbij. Dit onderste gedeelte geeft een wazig beeld bij het veraf kijken. Normaal gesproken zal een multifocale brillendrager hier na verloop van tijd aan gewend zijn. Dit kan al na enkele uren, maar soms ook pas na enkele dagen. Tot die tijd zal een brillendrager extra inspanning moeten leveren om scherp te zien, wat lichte hoofdpijn tot gevolg kan hebben.

Extra dunne glazen
Bij zware correcties wordt vaak aangeraden om verdunde glazen aan te schaffen. Dat is een goede raad, omdat deze glazen er mooier uitzien en minder wegen. Je geniet dus van een groter draagcomfort. Het is alleen wel mogelijk dat zich dan tijdelijke aanpassingsproblemen voordoen. Verdunde glazen zijn namelijk veel vlakker dan gewone glazen. Deze eigenschap veroorzaakt soms hoofdpijn, vooral bij te grote brillen. In de meeste gevallen verdwijnen de problemen na verloop van tijd vanzelf.

Vraag om raad
Zoals je leest, kun je op verschillende manieren hoofdpijn krijgen door je ogen en het dragen van een bril. Je kunt altijd bij een Hans Anders winkel terecht voor een deskundig oogadvies. Dat is voor ons een kleine moeite.

Contact

Is uw vraag nog niet beantwoord? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen u graag verder.